vattenfasta - nu kör vi!

Då var det måndag och jag sparkar igång en ny vecka genom att gå upp megatidigt, ta en powerwalk och nu har jag precis slängt i mig en rejälv fruktsallad till frukost. Men vad är detta? tänker ni säkert nu. Jag skulle ju sluta med frukost! Men för det första tycker jag det är himla dumt att sätta upp definitva förbud, det bäddar bara för matångest. Och för det andra så  är den här veckan väldigt speciell, jag tänker nämligen ge mig på en fasta! Det är inget  jag gör bara sådär, utan jag har förberett mig  i flera veckor och läst på vad som händer i kroppen, hur man kan må, hur man inleder och hur man bryter fastan osv osv. Jag har exempelvis vart noga med att få i mig extra mycket B-vitamin den senaste veckan, och har förberett mig mentalt på att vara utan mat.
 
Det jag försöker mig på är en total vattenfasta, dvs jag äter INGET utom rent kranvatten, varken mineralvatten, te, vitamintabletter eller juice. Det finns flera anledningar till det, och några  bonuseffekter. Huvudanledningen är att matspjälkningen tar upp stora delar av kroppens energiresurser i vanliga fall. Medan kroppen jobbar med det blir andra sysslor, som rening, detox och reparation, åsidosatta. Även små mängder näring sätter igång hela systemet och jag vill alltså ge min kropp total vila från denna energikrävande process för att kunna fokusera fullt på återhämtningen. 
 
Fastan kommer att pågå under 5 dagar (tisdag - lördag) och jag inleder och avslutar med en hel dag av enbart det mest lättsmälta: frukt! Jag tänker sedan trappa upp med enbart vegansk, lättsmält mat i början av nästa vecka för att sedan långsamt glida in i nya, nyttigare vanor. Det är nämligen så att  trots att jag tränar flitigt så rör sig inte vågen (eller måttbandet heller för den delen) neråt. Jag äter helt enkelt för mycket skräp, och framförallt dricker jag för mycket lightläsk. Trots att dagarna blir ljusare, jag tar mina vitaminer och hänger på gymmet så är min hud sönderstressad, håret risigt, naglarna sköra och energin allt annat än på topp. Det är bot mot detta, utöver resultat på vågen, som jag hoppas uppnå genom det här. Och sedan så är jag ju som en sann vetenskapsman otroligt nyfiken på om det faktiskt går (klart det går!) och exakt vad som händer. Jag kommer att flitigt notera alla ups and downs och uppdatera här på bloggen varje dag, men vill ni ha mer frekventa uppdateringar så kan ni följa mig på instagram (@emmmahas). Jag är verkligen superdupertaggad - Nu kör vi!


LÄS MER I
eller
LÄMNA EN KOMMENTAR

DETTA INLÄGG PUBLICERADES
KLOCKAN
10:09

livstecken och vårtecken

Long time no seen kära läsare! Jag är så himla glad att så många fortfarande tittar in här dagligen, trots veckor av bloggtorka. Jag tenderar att dela upp mitt liv i vardagsrutiner och "annat kul", varav det senare är det som oftare hamnar här i bloggen medan rutinerna hamnar på instagram (@emmmahas). Mitt liv har med andra ord varit vardagsrutiner deluxe det senaste: jag sover, pluggar, tränar, äter om och om igen, dagarna i ände. Jag kan räkna de roliga sociala aktiviteterna jag vart på  under februari på två fingrar på min ena hand (med andra ord två stycken) och börjar tycka att det är förjävla trist. Därför är det dags för lite vårkänslor här!
 
Min träning går riktigt bra, och förutom några dagar när jag satt instängd i ett skov av the Sims-besatthet (dataspelsvärldens motsvarighet till modevärldens LBD) så håller jag mig till stadiga tre - fyra pass i veckan, blandat styrka på gymmet och löpning i spåret. Och häromdagen såg jag mitt första vårtecken - krokusarna på bilden ovan! Och eftersom första mars är redan nu på söndag, det är mindre än tre månader till Göteborgsvarvet och jag har lagt i trippel växel för att förhoppningsvis kunna få ut en examen till sommaren så är det vårstädning av livet som gäller, och kroppen är först ut. Jag tänkte berätta exakt vad jag menar på söndag när det hela drar igång, så stay tuned! Och tack för att ni fortsätter att läsa, det betyder mycket för en stackars gammal bloggare (vars blogg snart dessutom fyller fem år!!)


LÄS MER I
, inlägget har
EN KOMMENTAR

DETTA INLÄGG PUBLICERADES
KLOCKAN
22:15

500 gram om dagen är bara löjligt

 
Jag sitter här i min post-förklyningsdimma med en märklig känsla efter att ha kvälls-mölat i mig en 200 g-påse ekologisk färdighackad grönsallad istället för chips. Jag vet inte vad som hände nere på Willys, men kroppen ville prompt ha grönsaker. Den ville väl fylla på efter några dagar då jag tummat på vitaminreserverna. Det här är en craving jag haft av och till, framförallt sedan jag började träna, och en måltid utan grönsaker är som en cocktail utan alkohol: du saknar det viktigaste! Insikten att detta salladsfrossande nog inte är helt normalt fick mig att börja fundera på mat i allmänhet och grönsaker i synnerhet, och framförallt hur mycket  grönsaker man skall äta egentligen. 
 
Livsmedelverket rekommenderar de välkända 500 grammen om dagen, men till min förvåning är det mycket som ingår där som jag själv inte räknar som grönsaker. Bönor exempelvis. Och ärtor. Och torkad frukt. Och rotfrukter (alla utom potatis). När jag själv sätter ihop recept brukar dessa livsmedel istället fasas in under kolhydrat- respektive proteinkällor och grönsakerna adderas utöver dessa. Sedan läser jag att även frukt ingår i dessa 500 gram, gärna ca hälften och kvar blir väl på sin höjd några gröna blad. Vidare läser jag att ca en fjärdedel av befolkningen inte uppfyller de här rekommendationerna, och undrar i mitt stilla sinne hur absurt lite grönsaker folk äter egentligen. Inte konstigt att de bli tjocka, sjuka och tycker att deras bantardieter är tråkiga liksom.
 
Själv tänker jag fortsätta med mina ca 200 g grönsaker per måltid PLUS baljsväxter och rotfrukter, och jag tänker sluta vara rädd för frukt. Ni vet, kolhydratlarmen och fruktsockerchocken gick genom media för några år sedan, och folk började dra ner på frukten (har ni hört något så absurt?!) Frukt är så mycket mer än den lilla mängd fruksocker de innehåller och trots att även fruktjuice räknas som frukt av Livsmedelverket så är det ändå ett tusen gånger bättre alternativ än exempelvis mjölk. Eller inget alls. Jag tänker att minst 3 - 4  frukter om dagen borde vara lagom. Ett par till mellanmål och ett par som post workout meal. Då är ju tom meningen att man skall käka snabba kolhydrater så de små mängderna som finns i frukt borde bara vara nyttiga. Totalt kommer jag väl, enligt Livsmedelsverkets definition av "frukt och grönt" upp i dryga kilot om dagen, och jag tänker fortsätta att tycka synd om de 75 % av befolkningen som uppenbarligen lever med en väldigt torftig diet. 
 
Hur mycket grönt äter ni varje dag? Önskar ni att ni åt mer? Hur mycket frukt? Berätta gärna i kommentarsfältet!


Upp