Konferensen 2020





Om ni undrar varför det vart tyst här de senaste dagarna så är det för att jag vart iväg på konferens! Innan jag blev aktiv i studentkårens sektionsstyrelse hade jag väl egentligen ingen aning om vad det innebar, men det här är ju tusen gånger över förväntan. Göteborgs Universitet planerar att göra en stor investering och ombyggnation uppe på Medicinareberget vid Sahlgrenska, där för tillfället några av våra hus redan ligger, men i övrigt är det typ ett berg med lite skog. Det hela skall byggas om till promenadstråk, restauranger, 400 nya studentbostäder, nya forskningshus och så kronan på verket och vad konferansen handlade om: samverkanshuset som skall ligga i mitten och vara till för alla.
 
Vi var totalt fyra studenter från Göta Studentkår (natur- och samhällssektionen), SAKS (Sahlgrenskas kår) samt en från GUS (samarbetsorganet för alla GU's kårer) som blev inbjudna att delta, och jag tyckte det märktes att de övriga universitetspamparna verkligen lyssnade och tog hänsyn till våra åsikter. Som studenter har vi ju inte bara ett annat perspektiv, vi är inte eller invanda i gamla mönster på samma sätt och är mycket friare och mer kreativa i sinnet. Vi behöver dessutom inte stå till svars för någon chef som kan sparka oss om vi säger fel saker. I smågrupper satt vi i två dagar och brinstormade, skissade och diskuterade, med frekventa redovisningar inför hela gruppen. Jag stod framme vid tavlan en gång när vi presenterade vår uppfattning om det fysiska huset, och ja, det var sjukt läskigt. Men om studenterna som antas 2020 har en perfa sittningslokal, gott om förråd och ett riktigt tjusigt kårkontor, ja då är det bland annat vår förtjänst.
 
I övrigt så var konferansen en lång parad av lyx för en fattig student. Vi åkte ut till Marstrands havshotell och åt både lunch, trerätters middag, lyxig frukost och en blandning av olika fika och ost och vin i deras oerhört tjusiga restaurang och samlingslokaler. Det var nästan så att jag inte vågade fotografera överhuvudtaget, men jag tog några smygfoton på maten iallafall, och det är de som syns i det här inlägget. Vi fick även möjlighet att hänga runt i deras SPA efter konferanses slut, men eftersom jag hade en samåkningsbil tillbaka till Göteborg så valde jag att åka hem istället. I efterhand så ångrar jag mig något. 
 
Nej det var verkligen roligt och trots att vi jobbade till 21 på kvällen så känns det ärligt talat som om jag borta på en weekend. Kom hem och trodde det var söndag. Jag känner mig verkligen bortskämd av universitetet, både genom den goda maten, det superfina hotellrummet, och genom att bli aktivt inbjuden att vara med och forma deras framtida verksamhet. Och på vägen hem fick jag höra att jag dessutom kommer få betalt för det. Jag trodde liksom att det var en sådan grej man gjorde som ideell kårengagerad. Det är så här jag vill att mitt liv skall vara! 


|


Mot målvikten: steg 1 - Koll på kalorierna





 
Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt: gör av med fler kalorier än du tar in. Så långt är allt lugnt, men det finns en hel myriad av mekanismer som sätter käppar i hjulet för en till synes enkel princip. Hunger exempelvis. Eller näringsbrist. Hormoner. Signalstubstanser i hjärnan. Gottesug, socialt tryck och dylikt. Men grundprincipen gäller ändå. Därför är ett idiotsäkert sätt att gå ner i vikt, så länge man lyckas ignorera alla yttre och inre signaler, att räkna sina kalorier. Och det är så jag planerar att angripa min hemska övervikt. 
 
Att räkna kalorier kan man göra på olika sätt. Nuförtiden är allt så himla enkelt och det finns en massa appar som direkt räknar ut hur mycket du förbrukar, hur mycket du ätit och hur mycket du har kvar. Ingen av dessa uppfyller dock mina mycket specifika krav, så jag har helt enkelt gjort ett eget kalkylblad i Excel, som visserligen är ganska rörigt men som uppfyller alla mina nördiga sifferdrömmar. Som backup när jag är på språng har jag dock laddat ner appen Lifesum, som jag även använder för att hålla koll på kalorier i sådant som inte finns i Livsmedelsverkets databas.
 
Hur mycket skall jag äta då? För att gå ner i vikt skall man äta mindre än sitt energibehov, och energibehovet bestäms av två saker: basalämnesomsättningen (BMR) samt aktivitetsnivån. Jag använde mig av den här sidan för att fylla i min längd, vikt, ålder, kön och på så sätt få ett värde på mitt BMR. På min startvikt är detta 1893 kcal, och det är alltså så mycket jag skall äta för att ligga i balans om jag inte rör på mig något alls. Dock är ju de allra flesta av oss inte helt sängbundna, och jag använde samma kalkylator för att uppskatta min aktivitetsnivå under en genomsnittlig dag. (Notera dock att jag då inte räknar med träning och längre promenader). Mitt totala energibehov blir då på 2404 kcal.
 
För att gå ner 1 kg kroppsfett behöver man ligga på ett underskott på ca 7830 kcal (1 kg rent fett är 9000 kcal, men kroppsfett är inte 100% fett utan innehåller en del andra ämnen och vatten) och om jag vill gå ner 0,8 kg i veckan måste jag ligga på ett underskott på 895 kcal om dagen, och därmed blir mitt dagliga kaloriintag 1509 kcal. Efter lite research har jag kommit fram till två saker: Först och främst är svältläget en myt, och det krävs långvarigt mycket lågt kaloriintag för att trigga svältreaktioner i kroppen (vi snackar månader). Men man rekommenderas ändå att inte gå under 1200 kcal om dagen på sikt, eftersom man då riskerar att få olika typer av näringsbrister. Därför tänker jag sikta på att helt enkelt lägga mig på 1500 kcal om dagen, för bästa kombination av hyfsat snabbt resultat och säker viktnedgång. 
 
Som sagt så har jag dock inte tagit hänsyn till någon form av träning i den här planen, och om jag tränar måste jag ju givetvis äta mer. Jag har skrivit in ett script i min Excel-fil som räknar ut hur mycket jag förbränner autmatiskt, men här finns en snarlik kalkylator som baseras på samma databas. Springer jag 30 minuter i 10 km/h förbränner jag exempelvis 475 kalorier och får då den dagen äta 1500 + 475 = 1975 kcal istället. På så sätt håller jag kroppen i balans och förhoppningsvis hungern i schack. 
 
Så där har vi alltså grunden i hela min strategi. Kalorier in vs kalorier ut, med ett dagligt underskott på ca 900 kcal. Detta kommer förhoppningsvis, utan vidare åtgärder, ge en viktnedgång på ca 0,8 kg i veckan. Kroppen är givetvis inte lika petnoga som mina beräkningar, men jag gillar att få teorin så exakt som möjligt, så har man iallfall något att jämföra de faktiskta resultaten med. 


postat i: hälsa, mat, näringslära
|


Science Students for Sustainability





Den här dagen alltså... Efter vad som i allra bästa fall kan beskrivas som en måttligt lång nattsömn var det bara att ta sig upp, tidigt, och ge sig av mot stan, för idag var det samverkanskonferans med naturvetenskapliga fakulteten. Det blev en väldigt lång och tidvis riktigt intressant diskussion om forskningsmiljö, utbildning och en massa annat som höll på hela dagen fram till 16.00. Vi fick lunch också, supergod och lyxig fisk i deras fancy matsal. Därefter var det dags att gå på styrelsemöte med nystartade föreningen Science Students for Sustainability, en studentförening som skall driva och engagera miljöfrågor på natfak. Vi passade också på att ta lite foton på hela styrelsen, som ni kan se ovan.
 
Sedan var det bara att pinna vidare, för det var dags för redaktionsmöte med Popast. Vi diskuterade vitt och brett kring bloggen, och ni som läser där kommer märke att en hel del kul är på gång. Nu är jag äntligen hemma, men dagen är inte slut än, för jag tänker samla ihop mina sista krafter och åka hem till S och däcka där istället. Och till er som undrar hur det har gått med maten så kan jag säga att jag nog lät en liten morotskaka slinka ner till eftermiddagsteet (som visserligen var grönt och osötat) men att jag nu är så trött att jag inte orkar laga middag. Så på det stora hela så jämnar det ut sig. 


|


Upp