Tonfisksallad och tidsoptimering





Idag fick det bli en färdig sallad till lunch. Lite onödigt kanske men jag var så himla sugen! Pasta, tonfisk, edamamebönor och en massa trevliga grönsaker blev det. Mottagningen är inne på sista veckan nu, och sen väntar bara allt jobb med att godkänna kostnader, lämna ut äskningar och få ihop budget till tacksittningen. När jag får tid över mellan festligheterna så sitter jag och läser på om företagsdrivande, så sjukt intressant! Jag läser också ett par kurser på universitet men eftersom jag har slut på CSN-veckor så får det stå tillbaka för jobbande som ger inkomst. Som vanligt lyckas jag mer än väl fylla min tid, men som ni väl vet vid det här laget så finns det ingenting som gör mig så lycklig som en massa saker på g samtidigt. Det är då man känner att man lever! 


postat i: karriär, livsstil, mat

Taggat: Gothenburg University, Göta Studentkår, Göteborgs Universitet, sallad, tonfisk
|


Bamse och Brummelisa på sittning





Jag bjuder på denna idag, kanske kan en bild på mig och min polare med orange färg i hela ansiktet muntra upp någon idag när regnet öser ner, haha. Igår var det Bamsesittning med ReKo och vi hade blivit tillfrågade om att vara toastmastrar. Vi tackade givetvis ja, och jag gick lös på teatersminket och vi blev Bamse och Brummelisa. Tillsammans ledde vi sittningen genom tre rätter, en massa gückel och jakten på de bortsupna honungsburkarna. Fantastiskt kul!



Taggat: ReKo, RePe 2015, sittning
|


Träningsplanering - att gapa över mycket





Jag är så himla taggad på att komma igång ordentligt med träningen igen efter senaste veckornas jobb-koma, vilket fredagens tuffa pass verkligen klargjorde är välbehövligt. Jag har under flera dagar försökt pilla ihop ett träningsschema, men jag stöter hela tiden på patrull eftersom det finns så himla mycket som jag vill träna! Hur man skall få in löpträning inför maran/halvmaran samtidigt som man biffar till sig på gymmet är bara det en svår ekvation. Lägg då till att jag vill gå på gruppass, göra cirkelträning, rörlighetsträning, pilates... Jag hade också gärna börjat med crossfit och magdans. Som ni själva förstår så skulle det träningsupplägg som jag egentligen vill ha leda raka vägen ner i överträningsträsket, skaderisken är överväldigande och risken för ortorexi och träningsångest överväldigande. Förutsatt att jag ens kom iväg på alla passen.
 
Fokusera på mängd, inte prestation
Så jag får vackert ta och lugna ner mig lite, och byta strategi. Jag tänker att den här hösten skall jag inte fokusera på hastiget, kilometer eller vikter. Jag skall istället fokusera på minuter och antal pass. Mitt ENDA träningsmål med hösten är att vänja kroppen och psyket vid många pass. Det schemat som jag till slut lyckades pilla ihop innehåller 33 pass i veckan. Det låter hiskeligt mycket, men då måste man tänka på att jag har delat in ALLT i pass. En promenad är ett pass. 100 situps är ett pass. Springer jag intervaller och avslutar med spurt i en backe och sedan lite dynamisk stretch så är det tre pass, osv osv. 33 pass är med andra ord inte alls så mycket som det låter.
 
Trappa upp
Men 33 pass är ändå ganska mycket, och kommer ta ett tag att vänja kroppen vid. Därför är min strategi att successivt trappa upp antalet pass, antalet tränade minuter helt enkelt. Första veckan innehåller endast 7 pass, varav 3 är lugna promenader och endast två är svettframkallande (ett löppass och ett gympass). Det handlar inte om att presetera, det handlar om att vänja huvudet vid att träna. Sedan läggs det till ett par pass i veckan för att sista veckan i november vara uppe i alla 33 pass.
 
Bygg vanan
Viktigt är att jag inte tar ut mig på varje pass. Jag skall inte springa på maxfart varje löprunda eller lyfta till fail på gymmet. Jag skall lugnt och skonsamt bara göra det. Måste jag promenera i löpspåret får jag göra det. Lyfter jag fjädervikter på gymmet får jag göra det. Det är inte prestation som är fokus, för då kommer jag att slita ut mig. Det är vanan jag vill få in, allt handlar om den. Sen när jag är van att träna, först DÅ tänker jag börja öka vikterna och pressa tiden på rundorna. Jag väntar mig helt enkelt inget större resultat av träningen förrän då, förutom kanske lite gratiskalorier. Men jag tänker göra det här långsamt och metodiskt, på rätt sätt från början. Ingen hets, bara ett succesivt byte av livsstil. 
 
Hur tänker ni träna i höst? Går ni på känn eller har ni en planering? Berätta gärna i en kommentar!


postat i: hälsa, träning

|


Upp