Balenciaga a/w 2014

foto: Style.com
 
Trots att Balenciaga handlade mest om varma tröjor och vinterjackor så kändes det ändå som en inomhuskollektion. Få looks fastnade länge nog på näthinnan för att förpassas in i minnesbanken, och det enda jag verkligen lade märke till var de stora korslagda dragkedjorna. Ett enkelt men unikt stylingtrick som gör jackorna omedelbart igenkänningsbara, och det är inte omöjligt att jag själv syr på ett par chockrosa dragkedjor på min gröna ullkappa.
 
 


LÄS MER I
eller
LÄMNA EN KOMMENTAR

DETTA INLÄGG PUBLICERADES
KLOCKAN
15:21

mjök - det sanna vita giftet

Det finns många anledningar att undvika mjök och mjölkprodukter. Det mest uppebara är givetvis att det smakar vidrigt. Dock är jag medveten om att många inte håller med mig så jag skall försöka förklara lite närmare. 
 
Största delen av världens befolkning tål inte mjölk
Mjök kommer från kor och är ämmat för deras ungar, dvs kalvar. Vi dricker mjölken avsedd för kalvarna i princip oprocessad, vilket innebär att vi får i oss en näringslösning som är anpassad för ett matsmältningssystem med fyra magar, en tarm 5 gånger så lång som människans som dessutom är anpassad för svårsmält föda som cellulosa. Det är nog för att ge majoriteten av världens befolkning ont i magen eftersom de inte tål laktosen. Man kan argumentera för att bröstmjölk ju har laktos i sig och i viss mån liknar komjölk, och visst är det så, men bröstmjök är för nyfödda bebisar. Inga vuxna människor går runt och dricker bröstmjölk eftersom de allra flesta inte tål laktos efter en ålder på 4 - 5 år. De saknar enzymet laktas, och att det då skulle vara mindre bisarrt att dricka bröstmjölken från en ANNAN art med ett annat näringsbehov köper jag inte. Faktum är att bebisar som får komjölksbaserad ersättning löper ökad risk att utveckla mjölkallergi, som är något helt annat än laktosintolerans och kan bli riktigt farlig. Min egen lillebror råkade ut för det här, fick stora problem med magen och var mager som en liten fågelunge sina första månader. Han fick först specialersättning där proteinerna redan var delvis spjälkade, men även detta reagerade han på, och till slut fick han helt mjölkfri ersättning. Denna allergi höll i sig nästan upp i skolåldern.
 
Mjölkfett består till största delen av mättat fett
Att miljontals människor blir sjuka av att dricka mjölk borde räcka. Men vad händer om man tar bort mjölksockret, laktosen, då? Då får man laktosfri mjölk, och enligt en ny svensk studie så är det som bland annat ligger bakom en ökad oxidativ stress, benbrott och även dödsfall. Detta är givetvis bara en studie, men den har pågått under 20 år med över 100 000 försökspersoner, så man skall inte avfärda den bara så där. Så om vi övergår till laktosfri mjölk borde problemet vara löst? Nej, så lätt är det inte. De laktosfria produkterna må vara hälsosammare, men mjölk innehåller andra näringsbovar med. Den första är givetvis de mättade fetterna. Mjök och mjölkprodukter innehåller en hög andel mättat fett som ökar kolesterolet. Det råder delade meningar kring detta, men den allmänna åsikten verkar vara att undvika lättprodukterna där fett är borttaget eftersom man då tillsatt annat, exempelvis socker och smakförstärkare, för att behålla smaken. Det mättade fettet kan också ha vissa hälsofördelar, framförallt enligt LCHF-anhängare, men många läkare oroar sig över de negativa effektena på det cardiovaskulära systemet. Summa sumarum är iallafall att om man skippar mjölk helt så slipper man både det mättade fettet och tillsatserna. 
 
Kasein kan orsaka cancer
Så då har vi tagit bort både sockret och fetterna. Vad finns kvar? Givetvis proteinerna! Mjölk är känt bland träningsfolk och idrottare som en bra källa till högkvalitativa proteiner, och framförallt kasein som utgör upp till 80% av proteinerna i komjölk. Kasein är ett omtvistat protein. Å ena sidan har det egenskaper som gör det lämpligt för olika former av lim, plast och målarfärg. Det är dock just denna egenskap som gör att proteinerna frigörs långsamt i matspjälkningskanalen, och har gjort kaseinet omåttligt populärt bland kroppsbyggare. Du kan tom köpa stora påsar med enbart kasein, tänkt att ta som kosttillskott. Men utöver de avtändande klistriga egenskaperna och allergirisken, så finns det en kontrovesiell studie, the China Study, som kommit fram till att animaliska proteiner, bäribland kasein, orsakar och elda på cancerceller, framförallt i levern. De andra proteinerna i mjölk, som vassle, liknar dock mer de proteiner som finns i bröstmjölk och de har vi lättare att smälta. 
 
Mjölk försurar mer än det förkalkar
Nu när vi konstaterat alla makronutrienter i mjölk förmodligen orsakar mer skada än nytta, hur är det med kalciumet? Visst är kalcium i sig otvivelaktigt ett sätt att förhindra benskörhet, men hur är det när det kommer i formen av mjölk? Mjölkprodukter försurar kroppen, och detta leder till att kalcium faktiskt extraheras från benen istället för att adderas till dem för att nautralisera ph-värdet. Dessutom är landet Sverige så solfattigt att bristen på D-vitamin gör att vi har svårt att ta upp kalcium överhuvudtaget. Mängden kalcium i mjölk räcker helt enkelt inte till för att kompensera för den försurande effekten, och det är bättre att få sitt kalcium visa basiska källor, som gröna bladgrönsaker. I den nya svenska studien (se tidigare länk) konstaterar man ju tom att människor med högre intag av mjölkprodukter lider av fler benbrott! 
 
Vad du kan få med mjölk kan du få bättre från grönsaker
Vad finns då kvar? Jo ett glas vatten med en multivitamin i. Mjölk innehåller de facto många olika näringsämnen som är livsviktga för människan, och du får dem behändigt förpackat i ett enda livsmedel. MEN mjölken innehåller många tveksamma, kanske rent av toxiska, ämnen också och dessutom fel proportioner av allt eftersom den är anpassad för en idisslares matsmältning. Enligt dokumentären Milk? (se på Netflix) finns det ingenting som man kan få med mjök som man inte kan få på ett hälsosammare sätt från grönsaker, utan de giftiga bieffekterna. Jag kan bara säga att jag är glad som redan sen ung ålder (faktiskt runt åldern då de flesta barn förlorar sina höga laktasnivåer och blir laktosintoleranta) avskytt allt vad mjölk, fil och yoghurt heter. Jag hyser en stark motvilja mot ost och grädde, och kan bli illamående om jag äter för mycket, även om jag äter det ibland. Jag dömer inte den enskildas val att dricka mjölk (hell, jag äter ju själv godis och läsk på regelbunden basis) men lobbyverksamheter som inte vill förlora sina inkomster propagerar för mjölk som "naturens sportdryck" och andra dumheter, och detta sätter givetvis käppar i hjulet för alla som letar efter sanningen. (mjölk är verkligen svårgooglat!) Och då har jag inte ens börjat prata om det enorma lidande alla mjölkkor genomlider varje dag eller för den delen den enorma påverkan som mjölkproduktion har på vår miljö. Men det får bli ett annat inlägg. 
 


LÄS MER I
, inlägget har
EN KOMMENTAR

DETTA INLÄGG PUBLICERADES
KLOCKAN
10:42

tentaplugg

Efter att ha sovit dåligt och alldeles för lite tre dagar i rad så däckade jag redan kl 20 igårkväll, vilket resulterade i att jag vaknade kl 5 imorse, pigg och utvilad. Försökte väcka S med lite pussar men han sov som en stock, haha. Så jag plockade helt sonika fram datorn och fick in några timmars plugg där innan åttasnåret då vi egentligen skulle kliva upp. Resten av dagen har inte varit riktigt lika effektiv, men äntligen börjar jag få någon form av flyt isället för att stampa på stället i full panik. Jag har dessutom, i mitt ambitiösa övermod, bestämt mig för att göra någon sorts renskriven sammanfattning av alla mina anteckningar, lärarens pdf:er OCH kursboken. Det är faktiskt väldigt nyttigt, även om jag såklart borde börjat med detta för flera veckor sedan. Det bra är dock att vi får ha med valfria hjälpmedel på tentan (utom laptop och mobiltelefon) så jag skriver ner allt jag hittar, wikipedar, copypastar och skall imorgon göra slut på hela min printerquota för att ta med på tentan. Så ja, det är just nu de andra två tentorna jag är orolig för. Vilka jag givetvis inte pluggar på. 


Upp